tirsdag 12. november 2013

Hjemmeside i weebly

Nå for tiden holder jeg på å jobbe litt med å utvikle min egen hjemmeside. Vi ble på forrige samling presentert for Weebly som er gratis tjeneste som tilbyr brukerne å lage enkle hjemmesider. Jeg har alltid tenkt at det å lage en hjemmeside skulle være så vanskelig, men ved bruk av Weebly var det ganske enkelt. Her finnes ferdige maler på hjemmesider som du kan ta utgangspunkt i, og du kan enkelt skifte layout, legge til bilder og tekst, og få ditt eget personlige preg. Jeg tenker at det å jobbe med å lage hjemmesider i skolen kan være veldig morsomt og lærerikt for elevene. Kanskje kunne man ha laget en hjemmeside sammen med klassen sin, der elevene kunne ha hatt ansvar for å legge til bilder og tekst og videreutvikle hjemmesiden i fellesskap.  

3 kommentarer:

  1. Jeg har også lyst til å lage hjemmeside sammen med elever, tror helt sikkert de vil synes det er morsomt. For min egen del synes jeg det er innholdet som er det vanskelige, det er det som tar tid...

    SvarSlett
  2. Håper på at tiden kunne strukket til slik at man kunne fått testet ut Weebly Education, hvor dette er sydd sammen på en god måte, slik at man nettopp kan lage hjemmesider sammen med elevene, og samtidig ha god kontroll over publiseringen sammen med hjemmet. (Dette tror jeg er viktig og nødvendig, da jeg dessverre tror en del av våre håpefulle ikke er klar for å være herre over egen side, og publisere hva som helst der :-) ) Slik jeg forstod var dette en gratis tjeneste med inntil 40 kontoer/hjemmesider, så det skulle vel holde til en klasse. Noen får rope ut hvis de har hatt tid til å prøve det ut, og del gjerne erfaringene med oss andre :-)

    SvarSlett
  3. Bruk av nettsider gir mange muligheter i skolen. Det skal jo publiseres i alle fag. Bloggen har sine begrensninger og kronologiske orden. Med ei nettside har du mye mer å "spille" på. Læreren kan lage tema- og prosjektsider som elevenes læringsprodukter publiseres på. Dersom elevene selv skal publisere/redigere, kreves et gjennomtenkt opplegg. Læreren/skolen bør ikke rote seg bort i problemer knyttet til opphavsrett og personvern. Weebly Education, som Magne omtaler, synes å være ei god teknisk ramme. Jeg ser at elevenes sider kan passordbeskyttes. "With Weebly, you can password protect all your students' websites with one click. We understand that privacy is extremely important to teachers, students, and parents. You have full control over which websites are public, which are private, and which can be edited by the student. It's simple to bulk create new student accounts and oversee your students' activity."

    SvarSlett