I
pensumboken ”Smart læring” av Arne Krokan har jeg lest om sosiale medier og
læring. Her skriver Krokan om hvordan noen går sterkt ut mot sosiale medier, og
har innført forbud mot dette i skolen fordi det oppleves som forstyrrende for
undervisningen. Skolen og lærere ser ikke hvordan man kan bruke sosiale medier
for å skape nye læringsressurser, nye måter å lære på, og nye samhandlings- og
kommunikasjonsprosesser om vi bare bruker det riktig. I boken beskriver Krokan om hvordan en lærer
gikk motsatt vei, og var en pådriver i bruken av sosiale medier i
undervisningen. Denne læreren laget en gruppe for elevene sine på facebook, og
ba elevene skrive en nynorsk tekst om et bestemt tema på facebook siden sin.
Lærer opplevde at elevene ble mer interesserte for oppgaven, og at de ble mer opptatt
av å ha et godt og korrekt språk fordi man visste at venner kunne lese dette.
Her snudde læreren på opplegget sitt og møtte elevene på deres premisser, og utnyttet
interessen elevene hadde for facebook. Læreren opplevde at elevene fikk det
utbyttet og læring som hun ønsket, nemlig skriveglede og bruk av det nynorske
språket. Det lærer gjør her er viktig. Som lærere må vi ikke brenne oss fast i
å gjøre det samme som kanskje er blitt gjort år etter år i forhold til pensum
og læring. Vi må fornye oss og utvikle oss og se de mulighetene som finnes. Vi må se hva som kan fenge elevene, og
hvordan elevene best kan lære seg det de skal. Sosiale medier skaper nye
arbeidsbetingelse og dem må vi lære å utnytte!
Magne har også blogget om akkurat dette. Jeg mener også at vi som lærere ikke må være for steile. Læring kan også skje via sosiale medier... Sjekk ut Magnes blogg: http://digitalemedierigrunnskolen.blogspot.no/2013/09/sosiale-medier-i-skolen-en-pest-og-en.html
SvarSlettGodt eksempel fra Krokan om hvordan IKT kan gi motivasjon, aktivitet og læring.
SvarSlettHvis IKT forstyrrer undervisningen er det noe galt med undervisningen, med IKT-bruken eller med læringsledelsen. Undervisning er ikke lik læring. Når lærer vi? Hvordan lærer vi? Hva gjør at elever får lyst til å bruke ressursene sine til læring?